Brug

Onder de brug

Onlangs was het 2 graden, En flink mistig. Ria, onze vertrouwenspersoon en ik (Yolanda) zijn aangekomen bij een jongeman van 35 jaar. Hij slaapt al een half jaar onder een brug.

Eerste kennismaking

We zien een hele vriendelijke jongeman. Ik krijg een mooie glimlach en ik zie een stralend gebit. Knap onder deze omstandigheden. Dat je nog kunt lachen en zo positief overkomt. Onvoorstelbaar.

Ooit had deze man een goede baan en een koophuis. Nu ligt hij al een half jaar op straat. Hoe hij dit vohoudt? Door te mediteren.

Oh, like a bridge over troubled water. I will lay me down. When you’re down and out, when you’re on the streets. When evening falls so hard, I will comfort you. I’ll take your part when the darkness falls and pain is all around. Yes, like a bridge over troubled water. I will lay me down. – Simon & Garfunkel.

Gezellig gesprek

Het gesprek wat volgt is gezellig, Net alsof je bij iemand in de woonkamer zit. Alleen zitten we op de grond. Wij raken na een kwartier zwaar verkleumd. Terwijl we nog bewapend zijn met thermisch ondergoed.

De jongeman is tot op het bot verkleumd, Hij wrijft zijn handen tegen elkaar om zich warm te krijgen. Waarom is hij dakloos?

Waarom dakloos en waarom slapen onder een brug?

Het is een lang verhaal, Hij heeft een ongeluk gehad en is daardoor zijn werk kwijtgeraakt. Maatschappelijke opvang lukt niet. Dus kiest hij voor de straat.

Goed nieuws

Gelukkig hebben Ria en ik goed nieuws. Binnen twee weken is voor hem een kamer beschikbaar. Ria heeft via haar netwerk gratis de hele inboedel al geregeld. Nu moet als de bliksem de huisvestigingsvergunning worden aangevraagd.

Zodra die binnen is, kan hij verhuizen naar zijn kamer. Er wordt een nieuwe start gemaakt.

NB: vanuit privacy redenen is het gezicht van deze man onzichtbaar gemaakt.

Op Weg Naar Huis

OWNH zet zich in voor mensen die door onvoorziene omstandigheden dakloos zijn geworden. En dus tussen wal en schip geraken’ daar zij geen psychische of verslavingsproblemen hebben. In sommige gevallen hebben deze mensen zelfs gewoon een baan maar geen ‘dak!’. ‘Onzichtbare daklozen‘ noemen wij dit.

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws. Lees ook het verhaal van Jake.